fbpx
Τι αναφέρουν οι έρευνες για την επίδραση του διαλογισμού στο σώμα;

Οι περισσότεροι στρέφονται προς τον διαλογισμό επιδιώκοντας να αισθανθούν πιο ήρεμοι, πιο ισορροπημένοι και λιγότερο εκτεθειμένοι στις συνέπειες του καθημερινού άγχους. Αυτή η πανάρχαια πρακτική αρχικά είχε ισχυρούς δεσμούς με την θρησκεία, και όχι μόνο τον Βουδισμό, αλλά και τις χριστιανικές πρακτικές.

Στόχος του διαλογισμού είναι το άτομο να εστιάσει στο εδώ και τώρα και να απομακρύνει ανεπιθύμητα συναισθήματα και διαθέσεις, όπως το άγχος, η μελαγχολία κ.α. Όσοι ασχολούνται με τις τεχνικές της συγκέντρωσης και του διαλογισμού ισχυρίζονται πως αυτές οι πρακτικές ενισχύουν την ευεξία και τις θετικές σκέψεις.

Ποια είναι, όμως, τα ευεργετικά αποτελέσματα του διαλογισμού;

  1. Ανθεκτικότητα στο άγχος. Σύμφωνα με μια έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο Σαν Φρανσίσκο από το Κέντρο Ευημερίας και Επιτυχίας στην Εκπαίδευση, εκείνοι που ασκούσαν υπερβατικό διαλογισμό ανέφεραν ότι αισθάνονται λιγότερο άγχος στην εργασία από τους συνομηλίκους που δεν διαλογίζονται. Κατά τη διάρκεια του υπερβατικού διαλογισμού, συνήθως, ένα άτομο επικεντρώνεται και επαναλαμβάνει μια μάντρα – μια ειδική λέξη, ήχο ή φράση – που έχει σκοπό να βοηθήσει το μυαλό να χαλαρώσει.
  2. Ελπίδες στην μείωση του πόνου. Μαζί με την yoga, ο διαλογισμός προάγει την αντοχή στο στρες αυξάνοντας τα επίπεδα του νευροτροφικού παράγοντα που προέρχεται από τον εγκέφαλο, μια πρωτεΐνη που προστατεύει την υγεία των νευρικών κυττάρων και βοηθά στη ρύθμιση των μεταβολικών διεργασιών. Παράλληλα, συμβάλλει στην ανακούφιση των συμπτωμάτων του χρόνιου πόνου που συνδέονται με καταστάσεις όπως η ινομυαλγία, η ρευματοειδής αρθρίτιδα και η οστεοαρθρίτιδα .
  3. Βελτιωμένος αυτοέλεγχος. Μια μελέτη εξέτασε τα αποτελέσματα της εμψύχωσης στις γυναίκες που παρουσίασαν κατάθλιψη, άγχος και μεταβολές της διάθεσης μετά την εμμηνόπαυση. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η πρακτική αυτή τις βοήθησε να μειώσουν κατά πολύ τις επιπτώσεις αυτών των συναισθηματικών και ψυχολογικών συμπτωμάτων.
  4. Πιο υγιής νους. «Ο διαλογισμός, όταν ασκείται τακτικά, μπορεί να αλλάξει τη σύνδεση των νευρώνων στον εγκέφαλο», δήλωσε στο MNT ο δρ. Sanam Hafeez, αδειούχος ψυχολόγος στη Νέα Υόρκη. Εξηγεί πως «οι μελέτες δείχνουν ότι η εξάσκηση διαλογισμού ακόμη και 20 λεπτά την ημέρα για μερικές εβδομάδες είναι ήδη αρκετή για να αρχίσει το άτομο να βιώνει τα οφέλη».